اصول طراحی تجربه کاربری

برای تبدیل شدن به یک طراح سایت خوب، علاوه بر اینکه مباحث آموزش برنامه نویسی مانند آموزش رایگان لاراول را دنبال می‌کنید، یادگرفتن تجربه کاربری نیز موثر است. درک تفاوت بین تجربه کاربری خوب و بد کاربر، کمی سخت است. در حقیقت چیزی که یک تجربه خوب را تشکیل می‌دهد، اغلب اوقات یک معقوله ذهنی است و احتمالاً در افراد یا زمینه‌های مختلف متفاوت خواهد بود. به همین دلیل درک کاربر برای فرآیند طراحی تجربه کاربری یک موضوع حیاتی است.

اگرچه نمی‌توانیم صریحاً تعریف کنیم که تجربه کاربری خوب در هر شرایطی چگونه است و چه فاکتورهایی دارد، اما می‌توانیم از اصول و راهنمایی‌هایی استفاده کنیم که به ما در ارزیابی طرحی که خوب است و طرحی که ممکن است از یک تجربه خوب بی‌بهره باشد، کمک کند. این راهنمایی‌ها به منزله چراغ راهنمای اصول طراحی تجربه کاربری برای ما است.

طراحی تجربه کاربر چیست؟

قبل از اینکه بدانیم به کار بردن چه فاکتورهایی، طراحی UX عالی را به همراه خواهد داشت، باید بفهمیم تجربه کاربری چه مواردی را پوشش می‌دهد. گرچه امروزه این حرفه بیشتر در تولید محصولات نرم‌افزاری غالب است اما کار یک طراح تجربه کاربری بسیار گسترده است. به زبان ساده UXD شامل اتخاذ یک رویکرد انسان‌محور برای توسعه محصول یا تجربه، خدمات و ... و ساخت تجربه‌ای حول نیازها و خواسته‌های مخاطبان هدف است. این موضوع ممکن است از بسیاری جهات شکل بگیرد اما ما در تجربه تعامل با برنامه‌های دیجیتال مانند طراحی سایت با آن بیشتر آشنا هستیم.

ارزیابی UX خوب

با توجه به اینکه چیزی که ما طراحی می‌کنیم برای مخاطبمان ذهنی است، چگونه می‌توانیم خوب و بد را ارزیابی کنیم؟ خوشبختانه چندین نفر روی این حرفه مطالعه و تحقیق کرده‌اند و قراردادها و اصولی را ایجاد کرده‌اند. با رعایت این اصول و استانداردها بدون توجه به مخاطب، تجربه کاربری خوبی در دسترس شما خواهد بود.

ارزیابی طراحی خوب و بد- اصول طراحی تجربه کاربری

اصول طراحی تجربه کاربری و ابتکارات نیلزن نورمن

دون نورمن و یاکوب نیلسن از گروه نیلزن نورمن مدت‌هاست که منبع اطلاعاتی کاملی در حوزه تجربه کاربری هستند. آن‌ها با تمرکز بر طراحی، تجربه کاربر مبتنی بر تحقیق، دانش در مورد هر آنچه که تجربه‌های موفق را ایجاد می‌کند را جمع آوری کرده‌اند. لیست فاکتورهای آن‌ها که در ادامه مشاهده می‌کنید، برای طراحی رابط متنی است که اغلب‌اوقات به آن اشاره می‌شود و اصول طراحی تجربه کاربری خوبی را ارائه می‌دهد. این اصول به شرح زیر است:

قابل مشاهده بودن وضعیت سیستم. کاربران همیشه باید در یک جدول زمانی مناسب، نسبت به آنچه که سیستم یا محصول انجام می‌دهد، مطلع شوند.

مطابقت بین سیستم و دنیای واقعی. از استفاده از اصطلاحات فنی اجتناب کنید. رابط محصول باید با اصطلاحات و زبان آشنا برای کاربر طراحی شده باشد.

کنترل و آزادی کاربر. همیشه ممکن است اشتباهاتی رخ بدهد پس بهتر است در صورت بروز چاره‌ای طراحی کنید. پشتیبانی از undo و redo یکی از روش‌های دستیابی به این هدف است همچنین گزینه کنسل کردن را هم طراحی کنید.

سازگاری و استانداردها چرخ را دوباره اختراع نکنید. کاربران قراردادها و الگوها را می‌فهمند و لازم نیست حدس بزنند که معنی چه چیزی است. پس الگوهایی را که در سیستم عامل وجود دارد را دنبال کنید. مثلا اگر فرمی دارید که کاربر باید ایمیل خود را وارد کند، فرمت ایمیل صحیح را به صورت پیش‌فرض برای کاربر نمایش دهید.

پیشگیری از خطا ارائه بازخورد در هنگام بروز خطا مهم است. اما اگر در وهله اول از بروز خطا جلوگیری کنید، بهتر است. ارائه پیش‌فرض‌های هوشمند و تأیید مفید است.

شناخت به جای یادآوری. برای به حداکثر رساندن قابلیت استفاده، مواردی که کاربر باید به خاطر بسپارد و برای استفاده مجدد از آن‌ها باید به حافظه‌اش فشار بیاورد را تا حد امکان کاهش دهید. از پنهان کردن اقدامات مهم در پشت منوها خودداری کنید و در عوض گزینه‌ها را به روشی قابل مشاهده ارائه دهید تا کاربران مجبور نباشند مکان خود را به یاد بیاورند.

انعطاف پذیری و کارایی استفاده. برای رعایت اصول طراحی تجربه کاربری، بین کاربران تازه‌کار و پیشرفته تطابق مناسبی ایجاد کنید. روش‌هایی را برای سرعت بخشیدن به گردش کار و تسریع کاربران آشنا به سیستم ارائه دهید. در حالی که کاربران تازه‌کار خود را راهنمایی می‌کنید.

طراحی زیباشناختی و مینیمالیستی. با نمایش اطلاعات غیرضروری کاربران را تحت فشار قرار ندهید. صفحه‌ها و گفتگوها را متمرکز و کمینه نگه دارید تا بیشترین میزان دید و وضوح را داشته باشید.

به کاربران کمک کنید. ارورها را شناسایی، تشخیص و بازیابی کنند. در هر صورت ارورها رخ خواهد داد و کمک به کاربران در درک علت به‌وجود آمدن ارور به زبان ساده و چگونگی اصلاح آن مهم است.

راهنما و مستندات. بهتر است بخش‌هایی برای راهنمایی و کمک به مخاطب را طراحی کنید، اما مهم است که در صورت لزوم بتوان آن را در دسترس قرار داد. طراحی شما نباید طوری باشد که کاربر برای پیدا کردن آن به زحمت بیافتد و زمان نسبتا طولانی درگیر پیداکردن راهنمایی باشد. در صورت امکان با زبانی ساده و واضح ارائه دهید.

پیروی از این قوانین شما را در مسیر درست ایجاد تجربه کاربری خوب  قرار می‌دهد. به خاطر داشته باشید که نحوه اجرای این موارد ممکن است براساس محصول یا گروه کاربری شما تغییر کند و ممکن است اولویت متفاوت باشد. روند کار و طراحی خود را مجددا ارزیابی کنید و مطمئن شوید که طراحی شما با قوانین بالا مطابقت دارد.

اصول طراحی تجربه کاربری در لانه زنبوری Peter Morville’s

در تلاش برای توضیح جنبه‌های تجربه کاربری برای مشتریان پیتر مورویل لانه زنبوری تجربه کاربری را ایجاد کرد. این روش هم اصول اساسی را برای یک تجربه کاربری خوب ترسیم می‌کند.

اصول طراحی تجربه کاربری در لانه زنبوری Peter Morville’s

مفید محصولات اغلب اوقات توسط ویژگی‌های منحصر به فردشان تعریف می‌شوند. یک چک لیست از مواردی که در محصول وجود دارد. به عنوان طراح تجربه کاربری باید این سوال را بپرسیم که آیا محصولی که ایجاد می‌کنیم مفید است؟ آیا به کسی کمک می‌کند تا از راه منطقی و منسجمی به هدف خود برسد؟ آیا نیاز و مشکلی را از افراد برطرف می‌کند؟

قابلیت استفاده هنگامی که به تجربه کاربری فکر می‌کنیم. اغلب به قابلیت استفاده و سهولت استفاده شخصی از محصول می‌پردازیم. اگرچه به خودی خود کافی نیست اما برای تجربه کاربری خوب حیاتی است.

مطلوب آیا آنچه که ما ایجاد می‌کنیم برای کاربر جالب است؟ به سادگی قابل استفاده و مفید بودن یک معقوله است اما مطلوب بودن می‌تواند تجربه محصول را به سطح بالاتری برساند. یک تجربه خوب دقیقا همان چیزی است که مردم می‌خواهند تجربه کنند.

قابل کشف گم شدن هیچوقت برای کاربر شما سرگرم کننده نیست. ممکن است بتوانید آنچه را که به دنبال آن هستید پیدا کنید اما داشتن محصولی که پیدا کردن و پیمایش آن سخت است، مطمئنا تجربه کاربری منفی برای شما خواهد شد.

در دسترس همانطور که کاربران ما بین محصولات متفاوت هستند، توانایی‌های آن‌ها نیز متفاوت است. طراحی یک محصول بدون در نظر گرفتن دسترسی، ایجاد سد معبر برای اقشار مختلف مردم و ایجاد یک تجربه محدود است.

معتبر امروزه اطلاعات نادرست فراوانی در اینترنت وجود دارد. از وب سایت‌های کپی گرفته تا کلاهبرداری با ایمیل و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها متفاوت است. اطمینان از اینکه کاربران محصول شما، احساس امنیت می‌کنند، به تجربه‌های محصول کمک زیادی می‌کند.

ارزشمند همه مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اگر در کنار ارزش‌گذای برای محصول نباشد، به هیچ دردی نمی‌خورد. یک وب‌سایت و محصول هر چقدر هم که طراحی جذاب و دلپذیری داشته باشد، اگر ارزش ذاتی نداشته باشد، دلیل و احتمال خیلی کمی برای بازگشت کاربر خواهد بود.

با ترکیب و استفاده از دو روش بالا با اصول طراحی تجربه کاربری آشنا شده و درک می‌کنید که "خوب" در تجربه کاربر چگونه به نظر می‌رسد. بسیاری از دستورالعمل‌ها و اصول دیگر برای راهنمایی عملکرد شما در دسترس است. اما پیروی از این موارد شما را برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی در محصول یا خدمات بعدی خود آماده می‌کند.

 

رقیه اباذری

رقیه اباذری

تو دانشگاه IT خوندم و اکثر منابع کتاب‌های ترجمه شده بودند و صدالبته مبهم :( مثلا element رو "عنصر" ترجمه می‌کردن و من همیشه می‌رفتم تو شیمی و جدول مندلیف. تو باورژن سعی کردم تا حد ممکن مطالب رو با زبان ساده و قابل درک بنویسم. باشد که کسانی که تازه پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشتن، راغب‌تر بشن و با نظرات و فیدبک‌های شما راه هموارتر بشه:)

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه