مشهور‌ترین برنامه‌نویس‌های زن جهان

برنامه‌نویسی یک گزینه شغلی جذاب در دنیای امروز است. البته زمانی برای شما جذاب و پولساز خواهد شد که برای رسیدن به بهترین‌ها، سخت کار کنید. با این حال برنامه‌نویسی یک رشته تحت سلطه مردان است. گرچه هستند زنانی که در حوزه برنامه‌نویسی برای خود کسب شهرت کرده‌اند. درست در راس جدول مشهورترین‌ها یا بهتر بگوییم اولین‌ها، آدا لاولاس معروف جهان قرار دارد.

آدا لاولس اولین شخصی بود که الگوریتمی را منتشر کرد که قرار بود توسط اولین کامپیوتر مدرن، موتور تحلیلی ایجاد شده توسط چارلز بابیج، اجرا شود. با ما همراه باشید تا لیستی از مشهورترین زنان برنامه‌نویس جهان را به شما معرفی کنیم.

اولین برنامه نویس زن - آدا لاولاس (ADA LOVELACE)

آدا لاولاس روی کامپیوترهای نسل اولیه به نام " Analytic Engine (موتور تحلیلی)" کار می‌کرد. او اولین الگوریتم را برای این موتور نوشت که به عنوان اولین برنامه کامپیوتری در جهان یاد می‌شود. و آدا لاولاس هم به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر در جهان شناخته می‌شود. درست است که آدا افتخار اولین برنامه‌نویس جهان را دارد اما سایر زنان برنامه‌نویس نیز عقب نیستند. 

بهترین برنامه‌نویسان زن جهان

گریس هاپر (Grace Hopper):

او یکی از اولین برنامه‌نویسان کامپیوتر هاروارد مارک اول بود. وی اولین کامپایلر زبان برنامه‌نویسی کامپیوتر را ایجاد کرد. او اصطلاح "debugging" یا دیباگ‌کردن را برای رفع اشکالات کامپیوتر و خطاهای برنامه‌نویسی معرفی کرد. از او همچنین به عنوان "Grace Amazing" یاد می‌شود.

هولبرتون (Betty Holberton):

او یکی از شش برنامه‌نویس اصلی ENIAC، اولین کامپیوتر دیجیتال الکترونیکی با کاربرد عمومی بود.

آدری تانگ (Audrey Tang):

وی به دلیل مشارکت در زبان‌های برنامه‌نویسی پرل (Perl) مشهور شده است. تانگ از 12 سالگی کدنویسی را به زبان برنامه‌نویسی پرل آغاز کرد.

ماریسا مایر (Marissa Mayer):

او کار خود را به عنوان یک برنامه‌نویس آغاز کرد. و اکنون مدیرعامل یاهو Marissa است. یکی از  برنامه‌نویسان دختر معروف در جهان است. او همچنین برای گوگل به عنوان کارمند شماره 20 شناخته می‌شود.

شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg):

شريل در حال حاضر مديرعامل شركت فيس‌‌بوك و بنيانگذار Leanin.org است.

تریسی چو (Tracy Chou):

وی به دلیل مهارت‌های کدنویسی مشهور است. تریسی چو بهترین نمونه از این است که زنان می‌توانند در برنامه و فیلدهای متنوع به خوبی عمل کنند. با مدرک کارشناسی مهندسی برق و کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر، نام بزرگی در دنیای برنامه‌نویسی است. تریسی امتیاز همکاری با برترین شرکت‌های فناوری در جهان را دارد. او سابقه کار در Pinterest ،Quora و تجربه کارآموزی در Rocket Fuel Inc ،Google و Facebook را دارد.

باربارا لیسکوف (Barbara Liskov):

باربارا لیسکوف است که اصل تعویض لیسکوف را توسعه داد. لیسکوف بسیاری از پروژه‌های مهم را هدایت کرده است، از جمله سیستم عامل ونوس، یک سیستم اشتراک همزمان کوچک، کم هزینه و تعاملی. طراحی و اجرای CLU.

فرانسیس الیزابت آلن (Frances Elizabeth Allen):

آلن اولین زن همکار IBM بود و در سال 2006 اولین زنی شد که جایزه تورینگ را از آن خود کرد. او بیشتر کار خود را صرف توسعه کامپایلرهای زبان برنامه‌نویسی پیشرفته برای تحقیقات IBM کرد.

جایزه تورینگ چیست؟

جایزه تورینگ در کامپیوتر معادل جایزه نوبل در فیزیک است. حامی این جایزه یک میلیون دلاری، گوگل و اینتل هستند.

شفریرا گلدواسر (Shafrira Goldwasser):

وی تا حد زیادی در زمینه نظریه پیچیدگی محاسباتی، رمزنگاری و نظریه اعداد محاسباتی مشارکت داشت. او مخترع رمزگذاری احتمالی است

آدل گلدبرگ (Adele Goldberg):

آدل گلدبرگ در توسعه زبان برنامه‌نویسی Smalltalk-80 و مفاهیم مختلف مربوط به برنامه‌نویسی شی گرا شرکت کرد.

رقیه اباذری

رقیه اباذری

تو دانشگاه IT خوندم و اکثر منابع کتاب‌های ترجمه شده بودند و صدالبته مبهم :( مثلا element رو "عنصر" ترجمه می‌کردن و من همیشه می‌رفتم تو شیمی و جدول مندلیف. تو باورژن سعی کردم تا حد ممکن مطالب رو با زبان ساده و قابل درک بنویسم. باشد که کسانی که تازه پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشتن، راغب‌تر بشن و با نظرات و فیدبک‌های شما راه هموارتر بشه:)

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه