7 گام برای شروع یادگیری لاراول به صورت حرفه‌ای

با افزایش روز افزون ارتباطات و دسترسی گسترده به اینترنت، منابع زیادی برای آموزش لاراول در دسترس است. این موضوع باعث خرسندی است. اما سوال اینجاست که چطور بهترین منبع آموزش لاراول را انتخاب کنیم؟ کدام دوره لاراول ارزش وقت گذاشتن دارد؟ ذهن اکثر افرادی که تازه وارد دنیای فریم‌ورک لاراول شده‌اند با این سوالات مشغول می‌شود. در این مقاله 7 گام برای شروع یادگیری حرفه‌ای برنامه‌نویسی لاراول را توضیح داده‌ایم.

بعضی از این نکته‌ها مختص لاراول است در حالیکه بعضی دیگر برای یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی یا فریم‌ورک دیگری مفید خواهد بود. برای شروع یادگیری لاراول با ما همراه باشید.

  1. با داکیومنت‌های رسمی شروع نکنید

اولین چیزی که تازه واردها معمولاً سراغش می‌روند، داکیومنت‌های رسمی لاراول است. داکیومنت‌ها عالی هستند! اما انتظار می‌رود که شما قبلاً از اکوسیستم PHP و ابزارهای نوین دانش مناسبی داشته باشید.

به عنوان مثال، اولین بخش داکیومنت‌ها، نصب است. این نصب مثل نصب برنامه‌های گوشی یا ویندوز فقط "دانلود و نصب" نیست. شما باید بدانید که چگونه از کامپوزر استفاده کنید. نحوه استفاده از ترمینال یا دستورات، نحوه اجرای دستورات، نحوه کار سرورهای وب و ... را باید یاد بگیرید.

  1. ابتدا PHP, OOP,Terminal, و Composer را یاد بگیرید

شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما افرادی هستند که بدون اینکه چیزی از PHP بدانند، به دنبال یادگیری لاراول هستند. مثال مشابه دیگر کسانی هستند که سعی می‌کنند بدون یادگیری JavaScript از jQuery از لاراول استفاده کنند.
از همان ابتدای کار حرفه‌ای عمل کنید و آموزش لاراول را با اصول اولیه شروع کنید.

برای شروع یادگیری هر فریم‌ورکی از PHP (لاراول، سیمفونی یا سایر موارد) باید در PHP مهارت داشته باشید. به ویژه برنامه‌نویسی شی گرا بسیار حائز اهمیت هست. همه فریم‌ورک‌ها در حالت OOP نوشته شده‌اند و شما باید به کلاس‌ها، اشیا، خصوصیات، متدها، وابستگی‌ها، صفات و سایر "کلمات کلیدی" تسلط داشته باشید.

به طور کلی توصیه می‌کنیم حداقل یک پروژه ساده با PHP ساده و بدون هیچ فریم‌ورکی ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند درک بهتری از PHP پیدا کنید. در نهایت شما می‌توانید عملکردهای داخلی لاراول را با کارآیی بیشتری استفاده کنید.

همچنین کامپوزر ابزاری که برنامه‌نویسی با PHP را بهتر کرد. دانش کار کردن با کامپوزر به شما کمک می‌کند تا به راحتی از وابستگی‌های لاراول استفاده کنید، که بخشی اساسی در توسعه مدرن PHP است.

Composer

Composer ابزاری است که به کمک آن می‌توانید به راحتی وابستگی‌ها را در PHP مدیریت کنید. 

در ادامه یادگیری ترمینال را داشتیم. فریم‌ورک‌های مدرن PHP برای بسیاری از عملکردها مثل تولید کد، نصب کتابخانه‌ها،تغییر تنظیمات و ... از دستورات استفاده می‌کنند. شما باید به دستورات پایه مسلط باشید.

همه این‌ها مواردی هستند که باید قبل از شروع یادگیری لاراول، بلد باشید. به نظر راه پر پیج و خمی پیش رو دارید.

  1. کتاب، دوره یا فیلم؟ رایگان یا نسخه پولی؟

مهمترین سوال این است: بهترین راه برای آموزش لاراول چیست؟ این یک انتخاب شخصی است؛ بعضی از افراد خوانندگان بهتری هستند، در حالی که بعضی دیگر فیلم را ترجیح می‌دهند. پس باید از خودتان بپرسید کدام گزینه برای شما راحت‌تر است؟

منبع شما هر چیزی که باشد، باید ساختار و انسجام درستی داشته باشد. شما نمی‌توانید فقط از YouTube مقالات یا فیلم‌های تصادفی بگیرید و انتظار برنامه‌نویس لاراول شدن را داشته باشید. این کار نتیجه مطلوبی به شما نمی‌دهد. شما نیاز دارید تا نویسنده گام به گام اطلاعات را در یک دوره منظم به همراه سرفصل‌های مشخص، توضیح دهد. در غیر این صورت با بهم ریختگی مفاهیم در ذهنتان روبرو می‌شوید. به طوریکه کنار هم چیدن مفاهیم دشوار خواهد شد و شاید نتوانید دروس بعدی را متوجه شوید.

برای یادگیری لاراول این نکته تفاوت اساسی بین دوره آموزش رایگان لاراول و دوره‌ پولی آموزش لاراول است. شما می‌توانید برنامه‌نویسی را فقط از طریق جستجو در اینترنت بیاموزید چون حجم بالایی اطلاعات به صورت رایگان در دسترس است. این موضوع تا حدی درست است اما همانطور که بالاتر اشاره کردیم ساختار مطالب خیلی مهم است. شما باید زمان زیادی را صرف درست جمع کردن سرفصل‌های آموزش لاراول در اینترنت کنید. اینکه هر استادی با لم خاص خود مفاهیم را توضیح می‌دهد هم یه طرف قضیه است. به همین دلیل دوره‌ها یا کتاب‌های پولی گزینه‌های بهتری هستند چون اطلاعات و آموزش‌ها به روش مناسبی برای شما آماده می‌شوند. بنابراین وقت خود را برای جستجو تلف نمی‌کنید.

  1. خواندن را متوقف کنید، شروع به کد زدن کنید

یادگیری برنامه‌نویسی لاراول بدون نوشتن کد غیرممکن است. وقت زیادی را به خواندن کتاب یا تماشای فیلم دوره‌های لاراول اختصاص ندهید. هر چه زودتر شروع به کدنویسی کنید. در واقع بعد از اتمام هر درس یا بخش، بلافاصله کد آن را بنویسید و تست کنید. از اجرای غلط کد ناامید نشوید. هر چه بیشتر به ارور برسید (حتی به دلیل یک کاراکتر فضای خالی اضافی یا نبستن یک پرانتز) تجربه و تبحر شما در برنامه‌نویسی بیشتر می‌شود.

در واقع با کدنویسی مکرر به مشکل می‌خورید و سوالاتی برای پرسیدن خواهید داشت. با داشتن مشکلات و غلبه بر آن‌ها، به عنوان یک دولوپر رشد می‌کنید و دانش خود را افزایش می‌دهید.

  1. استفاده از Google و StackOverflow را یاد بگیرید

گرچه این موضوع ارتباط مستقیمی با یادگیری لاراول ندارد اما مهم است. وقتی کمی حرفه‌ای تر برنامه‌نویسی لاراول را یاد بگیرید متوجه این اهمیت می‌شوید. مباحث زیادی در انجمن ایجاد و پاسخ داده شده است. طوریکه اگر به مشکلی خوردید در کمتر از 2 دقیقه با سرچ گوگل به جواب خواهید رسید. برای رسیدن به جواب سوالات خود باید کمی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید.

آیا می‌توانید به درستی از گوگل استفاده کنید؟

 مثال

"لاراول" را سرچ کنید به طوری که فقط نتایج را از سایت baversion.com نمایش دهد. درخواست باید به صورت زیر باشد:

site:baversion.com لاراول

این مورد یک مثال برای سرچ هدفمند در گوگل بود. برای StackOverflow هم به همین روال است. معمولا در سرچ سوال و مساله StackOverflow در نتایج اول گوگل بالا می‌آید. ولی چطور جواب درست را انتخاب می‌کنید؟ همیشه جواب اول در نتایج گوگل، جواب درست نیست. از کجا متوجه می‌شوید که جواب برای کدام نسخه لاراول است؟! شاید این جواب کلا منسوخ شده باشد.

موضوع فقط به خواندن مطالب انجمن‌ها ختم نمی‌شود. باید بتوانید سوالات خود را با روش صحیحی بپرسید. مودب و صبور باشید و قوانین هر انجمن برای پرسش و پاسخ را رعایت کنید.  

  1. مربی پیدا کنید

بزرگترین مشکل یادگیری برنامه‌نویسی عیب یابی در مواردی است که کار نمی‌کنند. بهترین راه حل برای این مشکل (بعد از جستجوی اولیه در گوگل) درخواست کمک از شخص دیگری است. از کجا این مربی را پیدا کنیم؟ این شخص می‌تواند همکار، دوست مجازی، ادمین یک وب‌سایت آموزشی، استاد دوره آموزش لاراول و .. باشد.

  1. تسلیم نشوید

هنگام برخورد با مشکلی که نمی‌توانید حل کنید، کنار گذاشتن یادگیری لاراول آسان است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد شروع به یادگیری برنامه‌نویسی با لاراول می‌کنند اما فقط تعداد معدودی به دولوپر حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. مسیر یادگیری لاراول به خوش‌رنگی رنگین کمان‌ها و پروانه‌ها نیستند. مسیر پر از مشکلات، سوالات دشوار  و تمایل به پرتاب کامپیوتر از پنجره خواهد بود. ما این مسیر را طی کرده‌ایم و با قطعیت می‌گوئیم مهمترین چیز این است که ادامه دهید. همیشه راهی وجود دارد.(:

آخرین نکته پیشرفت مداوم است. توصیه می‌کنیم که بین جلسات یادگیری خود فاصله زمانی طولانی نداشته باشید. به طور مداوم (هر هفته یا حتی هر روز) چیز جدیدی یاد بگیرید. آموزش برنامه‌نویسی مانند کار کردن است. شما برای همه روزهای خود برنامه‌ریزی کرده‌اید. اگر یک روز به هر دلیلی به برنامه نرسید، رسیدن به ریتم و برنامه کار دشواری خواهد شد.

امیدوارم شما بهترین روش را برای آموزش لاراول پیدا کنید و به طور بالقوه پروژه‌های Laravel انجام دهید.

رقیه اباذری

رقیه اباذری

تو دانشگاه IT خوندم و اکثر منابع کتاب‌های ترجمه شده بودند و صدالبته مبهم :( مثلا element رو "عنصر" ترجمه می‌کردن و من همیشه می‌رفتم تو شیمی و جدول مندلیف. تو باورژن سعی کردم تا حد ممکن مطالب رو با زبان ساده و قابل درک بنویسم. باشد که کسانی که تازه پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشتن، راغب‌تر بشن و با نظرات و فیدبک‌های شما راه هموارتر بشه:)

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه