بهترین روش‌های سئو سایت‌های ری اکت (React)

سئو سایت‌های ری اکت، چالش بزرگی در بحث سئو هستند. در این مقاله راجع به چالش‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها، برای کسب رتبه بالاتر، صحبت خواهیم کرد.

مقدمه‌ی سئو

حدود 92 درصد از ترافیک وب، از صفحه اول نتایج موتور جستجو می‌آید، درحالی‌که حدود 75 درصد از ترافیک به پنج وب‌سایت برتر لیست مربوط می‌شود. تلفن‌های هوشمند منجر به افزایش چشمگیر حجم جستجو شده‌اند. ازاین‌رو، برای یک کسب‌وکار، موتور جستجو، از مهم‌ترین منابع ترافیک وب به شمار می‌رود.

 

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، فرآیندی برای ساختار و سازماندهی وب‌سایت شما است؛ که با تمرکز بر کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکار شما، باعث می‌شود در نتایج موتورهای جستجو، در رتبه بالاتری قرار بگیرید و این‌گونه وب‌سایت شما از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد. هدف اصلی از انجام فرآیند سئو، تعداد بازدید بالا در اینترنت، و هدایت ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما است.

امروزه، موتورهای جستجو به محتوایی که در وب‌سایت شما قرار می‌گیرد، متکی هستند. ازآنجایی‌که این فرآیند خودکار است، محتوا باید به گونه‌ای ساختار یافته و فرمت شود که توسط ماشین‌ها قابل درک باشد. فرآیند سئو شامل بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت، و همچنین تنظیم محتوا برای ارائه نکاتی به خزنده‌های موتور جستجو، برای درک آسان وب‌سایت شما است.

ممکن است این پروسه نسبتاً ساده به نظر برسد، اما برای وب‌سایت‌هایی که بر روی React ساخته ‌شده‌اند، همیشه این‌طور نیست. بیایید نگاهی به دلایل آن بیندازیم.

 

چالش‌های سئو برای وب سایت‌های ری اکت

الف. استفاده از اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای مبتنی بر React

از زمان شروع شبکه جهانی وب، وب‌سایت‌ها به‌گونه‌ای کار می‌کردند که مرورگر باید هر صفحه را به‌طور کامل درخواست می‌کرد. به بیانی ساده‌تر سرور در هر درخواست کلاینت (مرورگر یا بات)، کد HTML تولید می‌کند و آن را به کلاینت بازپس می‌فرستد. حتی اگر صفحه بعدی المان‌های مشابه زیادی داشته باشد (منو، نوار کناری، پاورقی و ...)، مرورگر همچنان در درخواست‌های بعدی کل صفحه جدید را درخواست می‌کند و همه‌چیز را از ابتدا رندر می‌کند. این باعث یک جریان اطلاعات اضافی بر روی سرور می‌شود، که به‌جای ارائه اطلاعات لازم، نیاز به ارائه کامل هر صفحه دارد. به بیانی دیگر، با کلیک روی لینک یا دکمه‌های مختلف، کل محتوای هر صفحه مجددا از سرور درخواست و رندر می‌شود، حتی اگر در صفحه فعلی وجود داشته باشند، مانند هدر، فوتر، سایدبار و ....

 

با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به بارگذاری سریع‌تر افزایش یافت. برای حل مشکل زمان بارگذاری کامل صفحه، جوامع توسعه‌دهنده، اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای مبتنی بر JS یا SPA را ارائه کردند. این وب‌سایت‌ها کل محتوا را بارگیری مجدد نمی‌کنند، در عوض، فقط محتوایی را که با صفحه فعلی متفاوت است، رفرش می‌کنند. چنین برنامه‌ای عملکرد وب‌سایت را به‌شدت بهبود می‌بخشد، زیرا میزان دیتای در حال تراکنش کاهش می‌یابد. یکی از نمونه‌های خوب تکنولوژی برای ایجاد SPA استفاده از ReactJS است، که نحوه ارائه محتوا در مرورگر کاربر را بهینه‌سازی می‌کند.

 

ب. مشکلات اصلی SEO با SPA

اگرچه اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای عملکرد وب‌سایت را تا حد قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد، اما در مورد سئو، مسائل ذاتی خاصی در این نوع راه‌اندازی وجود دارد.

عدم وجود تگ‌های داینامیک SEO

اپلیکیشن تک صفحه‌ای دیتاها را به‌صورت داینامیک در بخش‌های انتخاب‌شده از صفحه وب بارگیری می‌کند. ازاین‌رو، هنگامی‌که یک خزنده سعی می‌کند روی یک لینک خاص کلیک کند، قادر به تشخیص چرخه بارگذاری کامل صفحه نیست. متادیتای صفحه‌ای که برای موتور جستجو در محل قرار دارد، به‌روز نمی‌شود. درنتیجه، برنامه تک صفحه‌ای شما توسط خزنده موتور جستجو قابل‌مشاهده نیست و به‌عنوان یک صفحه خالی ایندکس می‌شود، که برای اهداف سئو خوب نیست.

 

برنامه نویسان می‌توانند این مشکل را با ایجاد صفحات جداگانه (اغلب صفحات HTML) برای ربات‌های جستجو حل کنند، و درعین‌حال با مدیر وب‌سایت در مورد چگونگی فهرست‌بندی محتوای مربوطه، بحث کنند. اما این کار، به دلیل توسعه صفحات اضافی، هزینه‌های کسب‌وکار را  افزایش می‌دهد، و همچنین رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو را دشوار می‌کند.

 

موتورهای جستجو ممکن است جاوا اسکریپت شمارا اجرا کنند یا نکنند

هر اپلیکیشن تک‌صفحه‌ای، برای بارگذاری محتوا در ماژول‌های مختلف یک صفحه وب، به جاوا اسکریپت متکی است. یک خزنده موتور جستجو یا ربات، ممکن است اجرای جاوا اسکریپت را نادیده بگیرد. این برنامه مستقیماً محتوایی را که در دسترس است فچ می‌کند و به جاوا اسکریپت اجازه اجرا و فهرست‌بندی وب‌سایت را نمی‌دهد.

 

گوگل در اکتبر 2015 اعلامیه‌ای صادر، و اشاره کرد که JS و CSS می‌توانند در وب‌سایت‌ها بخزند، به‌شرطی که خزندگان اجازه دسترسی به آن‌ها را داشته باشند. این اعلامیه مثبت به نظر می‌رسد اما خطرناک است. اگرچه امروزه خزنده‌های گوگل باهوش‌تر هستند و امکان اجرای جاوا اسکریپت را فراهم می‌کنند، اما نمی‌توان تنها بر اساس یک موتور جستجو تصمیم گرفت. خزنده‌های دیگری مانند یاهو، بینگ و بایدو وجود دارند، که بدون جاوا اسکریپت، این سایت‌ها را به‌عنوان صفحات خالی می‌بینند. برای حل این مشکل، باید محتوای سرورساید را رندر کرد تا به خزنده‌ها، چیزی برای خواندن بدهد.

 

راه حل‌هایی برای سئوی وب سایت‌های SPA مبتنی بر React

2 راه اصلی برای حل مشکلات سئوی موجود در وب سایت‌های SPA مبتنی بر React وجود دارد.

  • ایزومورفیک
  • پیش رندرینگ

الف. ایزومورفیک در ری اکت چگونه به سئو کمک می‌کند؟

وب‌سایت React مبتنی بر فناوری جاوا اسکریپت ایزومورفیک، به‌طور خودکار تشخیص می‌دهد که آیا جاوا اسکریپت در کلاینت ساید غیرفعال است یا خیر. در سناریویی که جاوا اسکریپت غیرفعال است، جاوا اسکریپت ایزومورفیک در سرورساید اجرا می‌شود و محتوای نهایی را برای مشتری ارسال می‌کند. به‌این‌ترتیب، تمام ویژگی‌ها و محتوای لازم هنگام بارگیری صفحه، در دسترس هستند. بااین‌حال، اگر جاوا اسکریپت فعال باشد، به‌عنوان یک اپلیکیشن داینامیک، با چندین مؤلفه کار می‌کند. این امر، بارگذاری سریع‌تری نسبت به وب‌سایت‌های سنتی، سازگاری گسترده‌تر برای مرورگرهای قدیمی‌تر و خزنده‌های مختلف، تجربه کاربری روان‌تر و فیچرهای اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای را فراهم می‌کند.

ب. حل مشکل با استفاده از پیش رندرینگ

اگرچه واکنش ایزوموفیک یکی از راه‌های سئوی وب‌سایت‌های SPA است، اما روش‌های جایگزینی نیز وجود دارد. یکی از این روش‌ها این است که وب‌سایت خود را با سرویسی مانند Prerender که از Headless Chrome استفاده می‌کند، از قبل رندر کنید. Prerender منتظر می‌ماند تا صفحه بارگیری شود و سپس محتوا را به‌صورت فول HTML برمی‌گرداند. درست مانند جاوا اسکریپت ایزومورفیک، خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند به‌طور خاص برای استفاده از Prerender مورد هدف قرار گیرند، درحالی‌که مرورگرهای دیگر هنوز هم می‌توانند به‌تنهایی صفحه را رندر کنند.

این روش مزایای زیر را به همراه دارد:

  • اجازه می‌دهد وب‌سایت به‌درستی توسط موتورهای جستجو کرال شود.
  • راه‌اندازی آسان‌تر است، زیرا نیازی به سازگار کردن کدبیس با رندر سرورساید نداریم.
  • برخلاف ایزومورفیک جاوا اسکریپت، Prerender فشار کمتری روی سرور دارد، زیرا فقط یک موتور رندر وب‌سایت ساده است.

ابزارهای اضافی برای بهبود سئوی وب سایت‌های React

React ذاتاً برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی نشده است، بنابراین می‌توان از مجموعه‌ای از ابزارها برای ایجاد وب‌سایت‌هایی استفاده کرد که بیشتر مورد پسند موتورهای جستجو  هستند.

React Router v4

React Router کامپوننتی برای ایجاد روت (route) بین اجزا یا صفحات مختلف است که امکان ایجاد یک وب‌سایت با ساختار URL مورد پسند موتورهای جستجو را فراهم می‌کند.

React Helmet

React Helmet مهم‌ترین مؤلفه در مورد سئوی اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای است. React Helmet برای مدیریت متادیتای وب داکیومنت مربوطه، که از طریق مؤلفه‌های React ارائه‌شده، استفاده می‌شود. React Helmet به‌عنوان یک کتابخانه در بالای React، در سرورساید و همچنین کلاینت ساید، قابل‌اجرا است. مزیت اصلی React Helmet، سهولت ادغام، بدون هیچ تغییر عمده در کدنویسی صفحه است.

 

نتیجه

برنامه‌های تک‌صفحه‌ای ایجادشده با استفاده از React، سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و به دلیل رندر مبتنی بر کامپوننت، به مدیریت آسان‌تر کد کمک می‌کنند. سئوی اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای مبتنی بر React، برای پیکربندی اپلیکیشن تلاش بیشتری می‌کند. بااین‌حال، باوجود ابزارها و کتابخانه‌های عالی، صاحبان کسب‌وکار و جامعه وب، به دلیل زمان‌ بارگذاری فوق‌العاده، به‌سرعت به سمت اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای حرکت می‌کنند.

 

فاطمه رسولی

فاطمه رسولی

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه