طراح سایت و مشتری چه چیزهایی راجع به سئو باید بدانند؟

سئو و بهینه سازی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در سایت باید در نظر گرفته شود. طوری که نادیده گرفتن آن باعث هدررفتن زمان و انرژی و هزینه صرف‌شده برای طراحی سایت می‌شود. هم طراحان وب و هم مشتری آن‌ها باید درک نسبی از عملکرد SEO داشته باشند. نه تنها باید اطلاعاتی راجع به سئو داشته باشند بلکه باید سایت را هم آنالیز کنند تا از سلامت سئو سایت خود اطمینان حاصل کنند.

بازار اشباع‌شده از متخصصان سئو این سردرگمی را بوجود می‌آورد حق با کیست؟ چه کسی واقعا تخصص لازم را دارد؟ برای سئو از چه شخصی مشاوره بگیرم؟ وضعیت سئو سایت من چگونه است؟

با توجه به تجربه می‌توان گفت برای شروع کار، بهترین گزینه Yoast است. این کمپانی یک پلاگین رایگان برای سایت‌های وردپرسی منتشر کرده است که بیش از 11 میلیون نصب فعال را به خود اختصاص داده است. پس می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین ابزارها محسوب می‌شود. علاوه بر این، تیم Yoast تعداد زیادی فایل صوتی آموزشی در وبلاگ خود منتشر کرده که راهنمای خوبی هستند.

در ادامه یک پرسش و پاسخ کوتاه با مدیر محتوای Yoast ادوین تونن ترجمه شده است که در آن به موارد ضروری سئو پرداخته شده است. برخی از جواب‌ها برای شفافیت ویرایش شده‌اند.

 

رایج‌ترین برداشت اشتباه کاربران در مورد SEO چیست؟

 

من فکر می‌کنم مردم فراموش می‌کنند که SEO کار و تلاش زیاد است. درست است که پیشرفت در فناوری، طراحی سایت را بسیار آسان کرده است اما رتبه‌بندی با آن در موتورهای جستجو آسان نشده که هیچ بلکه پیچیده‌تر هم شده است. بنابرابن واقعا باید برای تجارت خودتان تلاش کنید و به سئو بسنده نکنید.
در Yoast، ما سئو را به شوخی Seriously Effortful Optimization یعنی بهینه سازی جدی، تعبیر می‌کنیم. البته همینطور هم هست شما باید اصولی سایت را سئو کنید. ما با استفاده از Yoast SEO، مانع ورودی گرفتن سایت را کاهش می‌دهیم و به همه فرصتی عادلانه در کسب نتایج خوب در موتورهای جستجو می‌دهیم.

ما کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم ولی نوشتن محتوا و استراتژی برای ما امکان‌پذیر نیست. نکاتی که باعث بهبود مطالب و سایت شما می‌شود را ارائه می‌کنیم ولی نمی‌توانیم استراتژی کسب‌وکار شما را تعیین کنیم. این شما هستید که بیزنس خود تسلط دارید و باید استراتژی بنویسید.

متاسفانه بعضی کاربرها فکر می‌کنند با نصب Yoast SEO کارشان در زمینه سئو سایت تمام شده است. البته که این موضوع درست نیست بلکه فقط یک آغاز است.

 

آیا باید همه محتوای سایت سئو شود یا سئوکردن مطالب مهم کافی است؟

در حالت ایده‌آل باید به تمام محتوای سایت خود فکر کنید. هر مقاله یا هر صفحه باید یک هدف داشته باشد. البته در عمل کار سختی به‌نظر می‌آید. ممکن است سایتی داشته باشید که در آن صدها یا هزاران پست و صفحه ایجاد کرده باشید. چنین چیزی ممکن است برای هر سایتی پیش بیاید. در این موارد، باید تمام آن مطالب را بررسی کنید و این سوالات را از خودتان بپرسید. آیا واقعاً به این مطلب نیاز دارم؟ آیا این مطالب متناسب با اهداف من هستند؟ آیا ترافیکی به همراه دارند؟ آیا آن‌ها به برندسازی من کمک می‌کنند؟
با بررسی و حذف و ریدایرکت مطالب سایت می‌توانید به خوبی آن‌ها بهینه کنید. حتی می‌توانید چن مطلب کم‌ارزش را با هم در یک مطلب باارزش ترکیب کنید.

و در ادامه صفحات مهم یا لندینگ‌پیج‌ها داریم. این صفحات را می‌توان سنگ‌بنای اصلی محتوای سایت دانست. این صفحات، تخصص شما را نشان می‌دهند و قرار است با آن‌ها رتبه‌بندی شوید و در نتایج گوگل ظاهر شوید. این صفحات باید تمرکز اصلی شما باشند. این صفحات باید به طور مرتب به‌روز شوند و بهبود یابند. لینک‌دادن مقالات مرتبط شما به این صفحات به افزایش اهمیت آن‌ها نزد گوگل کمک می‌کند.

 

برای مشاغل کوچک و محلی با بودجه محدود، بهترین گزینه برای تخصیص منابع سئو سایت کدام است؟ 

من همیشه به گفته‌ام که قبل از هرکاری باید یک تجارت عالی و منحصر‌به‌فرد ایجاد کنید. چیزی بسازید که مردم به آن نیاز دارند یا باید از آن استفاده کنند. یکی از مشکلات مردم را حل کنید یا بخشی از زندگی روزانه آن‌ها را ساده‌تر و سریع‌تر کنید.

راجع به کسب‌وکار و مخاطبانتان کامل تحقیق و بررسی انجام دهید بعد اقدام به طراحی سایت کنید. بعد از طراحی مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در نتایج جستجوی لوکال بهینه شده است. محتوای باکفیت و محلی بنویسید که بتواند بک‌لینک و نقل‌قول برای شما دریافت کند.

توجه

مثلا سایت آموزش برنامه نویسی دارید که در تهران دوره‌های حضوری هم تشکیل می‌دهید. محتوای خوبی در زمینه آموزش برنامه نویسی در تهران بنویسید. این کار باعث می‌شود مخاطبان هدف شما را با سرچ این کلمه پیدا کنند.

اگر کسی مجبور بود بین محتوای باکیفیت و تکرار کلمات کلیدی یکی را انتخاب کند، گزینه بهتر چیست؟ آیا موتورهای جستجو واقعا تفاوت را می‌دانند؟

کیفیت محتوا باید اولویت شماره یک شما باشد. این یکی از مواردی است که Google در مورد آن همیشه سخت‌گیری می‌کند: بهبود محتوای خود.
موتورهای جستجو به اندازه کافی هوشمند هستند که فراتر از کلمات کلیدی، محتوای سایت شما بررسی کنند. بررسی رفتار کاربر، نرخ پرش و این چنین موارد خیلی راحت کیفیت محتوای شما را به موتورهای جستجو نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است به جای تلاش برای جای‌دادن کلمات کلیدی بیشتر، راه هایی برای بهبود محتوای خود پیدا کنید.

البته مواردی مانند تراکم کلمات کلیدی معنای دیگری به خود گرفته‌اند زیرا دیگر به معنای قراردادن درصد مشخصی از کلمات کلیدی بر اساس طول متن نیست. امروزه معیارهایی از این قبیل بیشتر شبیه یک راهنما هستند که به شما کمک می‌کند همه چیز را تحت کنترل داشته باشید و درصورت زیاده‌روی در مصرف آن به شما هشدار می‌دهد.

 

هر چند وقت یک بار باید سئو محتوای موجود بررسی و اصلاح شود؟

بستگی دارد. بعضی از محتوا حتی بدون اینکه سال‌ها ادیت شوند، بسیار خوب عمل می‌کنند. در حالی‌که بعضی مطالب را باید به‌طور مداوم تغییر دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که شما باید مراقب مطالب خود باشید. شما باید بدانید هر محتوا چه هدفی دارد و چه کاری باید روی آن انجام شود و به طور مرتب از آنالیزهای گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. همیشه به‌خاطر داشته باشید که سئو سریع به نتیجه نمی‌رسد.

 

کلیدهای سئو موثر

همانطور که ادوین اشاره کرد برای دستیابی به موفقیت با سئو، باید خیلی تلاش کنید. اما حتی با کار زیاد هم هیچ تضمینی وجود ندارد که  Google رتبه‌های بالا را به شما اختصاص بدهد. بخشی از رسیدن به اطمینان آزمون و خطای روش‌ها و ترفندهای مختلف است.

علاوه بر این یاد گرفتیم که محتوا باید اهداف خاصی داشته باشد. اگر می خواهید موتورهای جستجو محتوای شما را در اولویت قرار دهند، باید هم با کیفیت و هم متمرکز روی کلمات کلیدی باشند.

مهمتر از همه اینکه سئو چیزی است که هم طراح سایت و هم مشتری باید در طولانی‌مدت به آن پایبند باشند. بازی همیشه در حال تغییر است. بنابراین ، برای بالا نگه داشتن سئو به تجزیه و تحلیل و تنظیمات منظم نیاز دارید.

رقیه اباذری

رقیه اباذری

تو دانشگاه IT خوندم و اکثر منابع کتاب‌های ترجمه شده بودند و صدالبته مبهم :( مثلا element رو "عنصر" ترجمه می‌کردن و من همیشه می‌رفتم تو شیمی و جدول مندلیف. تو باورژن سعی کردم تا حد ممکن مطالب رو با زبان ساده و قابل درک بنویسم. باشد که کسانی که تازه پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشتن، راغب‌تر بشن و با نظرات و فیدبک‌های شما راه هموارتر بشه:)

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه