3 نکته طلایی برای تقویت انرژی برنامه نویسان در محل کار

 

اگر مدت طولانی در یک شرکت کار کنید و یک سری وظایف روتین داشته باشید، پایین آمدن سطح انرژی و یکنواخت شدن محیط کار برای شما دور انتظار نیست.
ممکن است تازه وارد محیط کار جدید شده باشید و بالطبع برای روزها و ماه‌های اول انرژی و انگیزه بالایی داشته باشید. زودتر از ساعت کاری پشت میزتان مشغول کار شوید، بعد از اتمام ساعت کاری همچنان مشغول به کار باشید و ....
ولی خب با توجه به اینکه شما هم انسان هستید، ممکن است دچار دلزدگی و روزمرگی و .... شوید. این اتفاق کاملا طبیعی است و هیچ فرآیند غیر طبیعی‌ای اتفاق نیفتاده است.
ارتباط برقرار کردن با محیط کار و نگه داشتن انگیزه و انرژی از جمله آیتم‌های مهم برای لذت بردن از کار است.
جالب است بدانید طبق تحقیقات Gallup’s شرکت‌هایی که تیم پرمشغله‌ای دارند 21% سودآوری بیشتری دارند. جالب‌تر اینکه، تحقیقات نشان می‌دهد که 85٪ از کارمندان در محیط کار، مشغول به کار نیستند.! با این وجود، کمی عجیب به نظر می‌رسد که شرکت‌ها برای افزایش انگیزه و اشتغال کارمندان خود در محل کار، منابع بیشتری (حالا یا مادی یا معنوی) را اختصاص نمی‌دهند.
خوشبختانه راه‌های مبتکرانه زیادی وجود دارد که کمک می‌کند این درصد را برای تیم خود برعکس کنید!
اما در مورد دولوپرها و برنامه نویس‌ها اوضاع به چه صورت است؟ یک برنامه نویس تایم زیادی از روز خود را پشت سیستم و در حال دیباگ کردن، ایجاد فیچرهای جدید، کد زدن و حفظ رابط کاربری سپری می‌کند. پس حفط انرژی و انگیزه و تمرکز دولوپرها مهم است. این مقاله باورژن به افزایش انگیزه و انرژی کارمندان علی الخصوص دولوپرها اختصاص یافته است.


بریم سراغ 3 نکته طلایی برای تقویت انرژی برنامه نویسان خود در محل کار:

مکالمات مبتنی بر داده را ارتقا دهید

در قدم اول باید محیط کاری مثبت برای ارتقا نگرش مثبت بین کارمندان ایجاد کنید. اما گاهی اوقات داشتن یک تعامل و گفتگوی خوب برای نگه داشتن نیروی کار با انگیزه و تمرکز کافی نیست. برای همین پیشنهاد می‌کنم کمی تغییر ایجاد کنید و به جای اینکه مثلا از دولوپرهای خود بپرسید "تعطیلات آخر هفته چطور بود؟" بپرسید "هفته گذشته چطور بود؟" این سوال فرصتی ست برای دولوپرها تا از محیط کار خود، همکارها و پروژه‌ها صحبت کنند و فیدبک مناسبی از عملکردشان بگیرند.
یک راه دوستانه برای برقراری چنین مکالماتی برگزاری جلسه است. این جلسه می‌تواند یک میتینگ 15 دقیقه‌ای باشد که اعضای تیم شما راجع اهداف و کارهای هفته پیش رو صحبت می‌کنند. هم اهداف انفرادی و هم اهدافی که به صورت تیمی آن را دنبال می‌کنید.
دولوپرها می‌توانند اهداف روزانه هفته را تعیین کنند، درباره نتایج هفته گذشته صحبت کنند و حتی ممکن است راجع تجارب و نکته‌هایی که به تازگی یاد گرفته‌اند، صحبت کنند. چه بسا به اشتراک گذاشتن این دانش‌ها به صورت هفتگی سطح دانش شرکت شما بالا می‌برد و در ادامه نتایج مثبت آن را در کسب و کارتان خواهید دید.
سعی کنید در این جلسه‌ها فضایی برای دولوپرها برای صحبت راجع چالش‌های شغل‌شان و اشتراک گذاری دیدگاه‌شان ایجاد کنید. امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

به تیم خود اجازه دهید تا برنامه‌هایشان را دنبال کنند

شرط داشتن مکالمات مبتنی بر داده در اطراف دفتر (یا از طریق تماس‌های ویدیویی در صورت کار از راه دور)، این است که به تیم خود اجازه دهید برنامه‌های خود را در جهت اهدافشان دنبال کنند.
روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که همه چیز مربوط به شفافیت با تیم شماست.

برگزاری جلسات

برگزاری جلسه با اعضای تیم

برای مثال ایده‌ای که به شما در افزایش انگیزه دولوپرها نسبت به KPI های خود کمک می‌کند، برگزاری جلسات به صورت انفرادی و مرتب است. جدا از صحبت کردن در مورد وظیفه آن‌ها، خیلی خوب است که با آوردن داده‌های واقعی، به جلسه رویکرد داده محور بدهید. با این کار کارمند یک چشم انداز و آنالیزی از خود خواهد داشت.
اینکه تا چه اندازه پیشرفت کرده است؟
نقاط قوت و ضعف به چه صورت بوده‌اند؟
روش‌های حل مساله چطور به بهبود عملکردش کمک کرده‌اند؟
و نکات ریز بیشتر...
به این ترتب، کارمندان از عملکرد خود آگاه‌‌تر می‌شوند و می‌توانند در مورد آن تصمیمات بهتری بگیرند.

توجه

KPI یا key performance indicator شاخص کلیدی عملکرد یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می‌دهد چگونه یک شرکت در دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار مؤثر است.

استفاده از نرم افزار مجازی سازی داده

گزینه دیگر استفاده از یک نرم افزار مجازی سازی داده مانند Plecto است که می‌تواند پیشرفت و KPI های آن‌ها را در زمان واقعی نمایش دهد. با این کار به دولوپرها اجازه می‌دهید تا لیستی از وظایف در حال انجام، به اتمام رسیده، اهداف کوتاه مدت یا اهداف بلند مدت را داشته باشند. همه این‌ها در یک قاب برای دولوپر فراهم می‌شود. با این برنامه‌ها دیگر نیازی نیست که یک هفته و یا یک ماه منتظر گزارش باشید. چرا که گزارش‌ها به صورت 7/24 در دسترس هستند. از دیگر مزایای این روش داشتن تیم مستقل‌تر است. هر دولوپر می‌تواند اطلاعات خود را مانیتور و ارزیابی کند. علاوه بر این وقتی کارمندان عملکرد خود را در برنامه می‌بینند، خودشان تبدیل به رقیب خودشان می‌شوند. در واقع خودشان را برای بهتر شدن به چالش می‌کشند. مسلما این به چالش کشیدن یعنی کارایی بالاتر و بهتر.

 

از کارمندان خود قدردانی کنید

از کارمندان خود قدردانی کنید

 

تجلیل و قدردانی باید همان ابتدای کار اتفاق بیفتد. منظور از ابتدای کار، غلبه شدن بر چالش جدیدی که برای برنامه نویس پیش آمده، است. این مساله خیلی واضح است، ولی خیلی از شرکت‌ها این موضوع را در kpi کارمندان فراموش می‌کنند.
این تفکر که دولوپر برای یک سری کار روتین استخدام شده است و باید روی همان‌ها تمرکز کند، تفکر جالبی نیست. باید بستری فراهم کنید که کارمند به خودش جسارت یادگرفتن کارهای جدید را بدهد.
چه اتفاقی می‌افتد وقتی هدفی را مشخص کرده‌اید، مسمم و بااراده روی هدف تمرکز می‌کنید و به هدفتان می‌رسید. وقتی کار تمام شد، هیچکس هیچ توجهی به کار شما نمی‌کند!!! نتیجه این می‌شود که شما دیگر نمی‌توانید آن کار را دوباره و دوباره انجام دهید و چه بسا هر دفعه از کیفیت کار شما کاسته شود. استارت دلزدگی از کار و بی انگیزه شدن برای ادامه از همین جا زده می‌شود.
طبق تحقیقات انجام شده توسط Globoforce تقریباً 70٪ از كاركنان متفوق القول بوده‌اند كه اگر احساس كنند تلاش‌های‌شان توسط مدیر بهتر قدردانی می‌شود، سخت‌تر تلاش می‌كنند.
بخش خوب ماجرا این است که راه‌های زیادی برای تقدیر و تشکر از کارمندان وجود دارد. از یک ایمیل تشکر آمیز گرفته تا پاداش دادن.
اگر بخواهیم یک مثال ملموس‌تر بزنیم در رابطه با دیباگ کردن می‌توانیم صحبت کنیم. هر زمان که برنامه نویس باگی را برطرف کرد، پیغامی به صورت نوتیفیکیشن در کانالی که همه اعضای تیم در آن حضور دارند، منتشر کنید. این کانال ارتباطی می‌تواند یک گروه تلگرامی یا واتس اپی یا یک نرم افزار مجازی سازی دیتا باشد. با این کار تیم شما در هر دپارتمانی (تولیدمحتوا، برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و ...) که باشد، متوجه فعال و انفعالات و عملکردهای اطرافیانش می‌شود. به قول معروف حساب کار دستش میاد.
و حرف آخراینکه به صورت غیرمستقیم برای اعضای تیمتان انگیزه ایجاد کنید. اینکه اعضای تیم شما ببینید همکارانشان با انگیزه و هیجان مشغول کار هستند و هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و به دستاوردهای تازه می‌رسند، مسلما باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت فردی و گروهی خواهد شد.

رقیه اباذری

رقیه اباذری

تو دانشگاه IT خوندم و اکثر منابع کتاب‌های ترجمه شده بودند و صدالبته مبهم :( مثلا element رو "عنصر" ترجمه می‌کردن و من همیشه می‌رفتم تو شیمی و جدول مندلیف. تو باورژن سعی کردم تا حد ممکن مطالب رو با زبان ساده و قابل درک بنویسم. باشد که کسانی که تازه پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشتن، راغب‌تر بشن و با نظرات و فیدبک‌های شما راه هموارتر بشه:)

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه