7 ویژگی یک برنامه‌نویس خوب

استخدام یک برنامه‌نویس خوب و خبره و بااستعداد یکی از چالش‌های مدیران ارشد شرکت‌ها است. در این مقاله چند خصوصیت یک برنامه‌نویس خوب که قبل از استخدام باید در نظر گرفته شود را لیست کرده‌ایم. چنانچه برنامه‌نویس هستید فرصتی خوبی ست برای محک زدن خودتان که این خصایص اخلاقی و کاری را دارید یا خیر.

1.مهارت‌های فنی چشمگیر

یک اشتباه که بسیاری از مدیران موقع استخدام انجام می‌دهند، استخدام بر اساس چک‌لیست نیازهاست. به جای اینکه به استخدام برنامه‌نویسی با رزومه 3 سال سابقه برنامه‌نویسی لاراول و 1 سال جاوا فکر کنید، به تصویر کلی نگاه کنید. برنامه‌نویسی که بیشتر با زبان برنامه‌نویسی قدیمی کار کرده اما اخیراً زبان جدیدی را به تخصص‌های خود اضافه کرده است، کاملاً مناسب خواهد بود. چون سال‌ها تجربه کسب‌‌شده، پایه و اساس خوبی در زمینه‌های دیگر برنامه‌نویسی به وی داده است.

نمونه سوال مصاحبه: 

تجربه خود را در رابطه با کدنویسی با زبان‌های برنامه نویسی مختلف شرح را دهید.

2.تمایل به یادگیری

فناوری همیشه در حال پیشرفت است و مهارت‌ها و توانایی‌هایی که امروز یک برنامه‌نویس دارد، احتمالاً طی چند سال دیگر منسوخ می‌شود. استخدام برنامه‌نویسی که همواره بروز باشد و آخرین آبدیت‌ها و داکیومنت‌های جدید را دنبال می‌کند مهم است.

نمونه سوال مصاحبه: 

برای بروز نگه‌داشتن مهارت برنامه‌نویسی خود چه کاری انجام می‌دهید؟

3.مهارت دیباگ‌کردن

کدنویسی فقط بخشی از وظایف برنامه‌نویس است. زمانی که نرم‌افزار به درستی اجرا نمی‌شود، برنامه‌نویس باید به سرعت و اصولی ریشه مشکل را پیدا و برطرف کند. برنامه‌نویسی را استخدام کنید که ترجیح می‌دهد کد خود را به دقت بررسی کند و در مورد مسائل احتمالی تحقیق کند تا راه‌حل پیدا شود.

نمونه سوال مصاحبه:

 چگونه باگ‌های کد خود را هندل می‌کنید؟ (بهتر است یک پروژه آزمایشی برای دیباگ به برنامه‌نویس بدهید)

4.مهارت حل مسئله

برای کسانی که هرگز سعی نکرده‌اند از صفر برنامه یا وب‌سایتی طراحی کنند، برنامه‌نویسی مثل حل یک معادله ریاضی بسیار سخت است. یک برنامه‌نویس خوب، به دنبال چالش جدید است تا چیزهای جدید یاد‌ بگیرد و مسائل را حل کند. در غیر این‌صورت ممکن است هر دفعه که یک پروژه جدید به برنامه‌نویس می‌دهید با جمله "این کار شدنی نیست" مواجه شوید.

نمونه سوال مصاحبه:

 چگونه می توانید مشکل تقریبا غیرممکن مشتری یا شرکت را حل کنید؟

5.اشتیاق به کار

از آن‌جایی که گاها یک برنامه‌نویس چنین قابلیتی دارد که به راحتی اندازه 5-9 نفر کار کند، بسیاری از مدیران علاقه‌مند به یافتن شخصی هستند که با کمال میل شرایط مناسب را در ساعات طولانی تحمل کند و بازدهی خوبی داشته‌باشد.

غالباً این اشخاص را می‌توان در طی روند مصاحبه با توجه به علایق شخصی خود یافت. برنامه‌نویسان واقعی وقت خالی خود را صرف بازی، ساخت سرور یا طراحی‌سایت می‌کنند. گرچه این اشتیاق یک ضرورت نیست، اما اغلب راهی برای یافتن برنامه‌نویس‌های سطح بالا است.

نمونه سوال مصاحبه:

 سرگرمی‌های شما چیست؟

6.آرامش و اعتمادبه‌نفس و خونسردی

ممکن است برنامه‌نویسی شغلی همراه با آرامش در ذهن دیگران نقش بسته‌باشد. ولی در واقعیت این‌طور نیست. برنامه‌نویسی خصوصا زمانی که شما ددلاین دارید و هنوز کار تمام نشده‌است، پر از استرس و اضطراب است. برنامه‌نویس خوب کسی است که در شرایط پر از استرس نه تنها آرامش داشته باشد، بلکه تمرکز کافی برای درست کارکردن هم داشته باشد.

نمونه سوال مصاحبه:

 زمانی  که تحت فشار شدید بودید و برنامه شما کار نمی‌کرد. چه کار کردین؟

7.روابط اجتماعی

به طور معمول از برنامه‌نویس انتظار نمی‌رود که ارتباط با مشتری خیلی خوبی داشته‌‌باشد. چرا که بیشتر روزها جلوی کامپیوتر می نشینند. با این حال انتظار می‌رود که با مدیر، همکاران و مشتریان تعامل مثبت داشته‌باشند. پس توانایی کار با دیگران لازم است. این موضوع در مواردی به چشم می‌آید که گهگاه از برنامه نویس شما خواسته‌شود در جلسات مشتری شرکت ‌کند و نحوه کارکرد سیستم را توضیح دهند.

نمونه سوال مصاحبه:

 نحوه عملکرد سایت یا برنامه‌ای که خودتان نوشته‌اید را برای یک شخص عادی که دانش برنامه‌نویسی ندارد، توضیح دهید.

مطمئنا موارد بیشتری وجود دارد به عنوان یک مدیر برای استخدام کارمند، ترجیحا برنامه‌نویس باید در نظر بگیرید، که در فرصت دیگری به آن‌ها خواهیم پرداخت.
رقیه اباذری

رقیه اباذری

تو دانشگاه IT خوندم و اکثر منابع کتاب‌های ترجمه شده بودند و صدالبته مبهم :( مثلا element رو "عنصر" ترجمه می‌کردن و من همیشه می‌رفتم تو شیمی و جدول مندلیف. تو باورژن سعی کردم تا حد ممکن مطالب رو با زبان ساده و قابل درک بنویسم. باشد که کسانی که تازه پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشتن، راغب‌تر بشن و با نظرات و فیدبک‌های شما راه هموارتر بشه:)

دیدگاه‌ها


ثبت دیدگاه